Wednesday, November 4, 2009

Den breda och den trånga vägen

Mitt hjärta är kluvet och behöver omedelbar vård.
Mina armar är svaga, att hålla upp dom är jobbigt och svårt.
Jag är belastad med ånger och skam,
ska mina böner någonsin komma fram?
Herre vänd ditt öra mot mig,
Och hör vad jag har att säga dig.
Den väg du bad mig att följa var trång,
den väg du i ditt ord du säger är det rätta, har fler än en uppgång.
Det var kämpigt att uppgångarna bestiga,
Gång på gång stötte jag på hinder som också fick mig lida.
Trots detta såg jag ett ljus från långt håll, ett ljus som på mig började skina.
Den lilla strålen av ljus fyllde mig själ med lycka,
En lycka jag aldrig någonsin kommer kunna uttrycka.
När jag plötsligt släppte blicken och slutade fokusera,
Hamna jag på en bred väg där synden dominera.
Den vägen hade mycket att rekommendera,
Allt förutom det ljus som fick mig ande att expandera.
Jag blir ej tillfredställd av denna otrånga väg.
Min kropp svagnar och tröttsamt letar jag efter vägen jag gick på innan.
Varför är det svårt att komma dit igen?
Snälla lyssna Herre till mitt böneutrop,
och för mig tillbaks på den väg du talar om i ditt ord.


(skrevs 2008-11-23)

2 comments:

okänt said...

Jag gillar dina dikter! linda the p to the oet. skit en om mig då! sluta snåla på ord!

Linda Yousef said...

hahahhaha ee va ska man göra man är full med tankar och ord ibland, vissa gånger kan man få ner det på papper andra gången är det svårare:)..