Sunday, November 8, 2009

Guds vilja i ditt liv

Jag älskar dig! Sa den blyga flickan för första gången till pojken medan hon av rädsla väntade och darrade efter ett svar. Efter en lång stunds väntan på svar kände hon hur hon sakta sjönk ner i marken. Hon vände om och sprang. Hon sprang långt bort mot den mörkdimmiga skogen utan att bli stoppad av honom, allt för att slippa drunkna i den plågsamma gropen. I skogen satt hon ensam på en blöt stubbe och tårarna strömmade ner från de kalla och röda kinderna. Varför ska detta hända mig Herre? Vad har jag gjort för att förtjäna detta? Varför Gud blir inte livet på det sättet jag vill och planerar? Detta skrek hon förtvivlat. Därefter hörde hon en ekande röst som svarade och sade:

Min dotter, allt har sin tid, allt som sker under himlen har sin stund! Misströsta inte min dotter, mina vägar är inte dina vägar, och din vilja är inte min vilja. Ha din tillit på mig min underbara dotter, sade rösten från skyn medan en vind svepte förbi henne och varje tår torkades bort från hennes kalla kinder som samtidigt blev varma.

Många gångar kan vi känna oss som denna sköra lilla flickan. Vi vill att allt ska ske i enighet med vår vilja, fast än vi ständigt i Fader vår bönen uppmanar Gud att Hans vilja ska ske. Vi tänker oftast ut vår egen framtid och ibland blir det inte som vi vill, precis som det hände med denna flicka. Detta leder oftast till att vi blir ledsna och besvikna, men det sista Herren vill är att göra oss illa, Han älskar ju oss. Han vill vårt bästa, Han dog för oss, hur ska Han göra oss illa? Han säger i sitt ord “Vad jag gör förstår du inte nu, men längre fram skall du förstå det”(Joh 13:7). När ska vi förstå att Gud är den enda som vet vad som är bäst för oss? Och att det är endast Hans vilja som kommer att få våra hjärtan att känna lycka och en otrolig frid!

(skriven 2008-09-10) (bild ritad av Garbiell Wannes)

No comments: